wat zijn micro influencers?

Technisch gezien zijn micro influencers creators met tussen de 1.000 en 100.000 volgers. Echter hangt de term af van wat je wilt communiceren gecombineerd met wie je wilt bereiken. In praktijk kan je dit veel breder zien dan hoeveel volgers een persoon heeft. Indien de persoon niet echt actief is op sociale media, maar wel een bekend gezicht heeft, werkt dit meestal beter dan vice-versa. 

waarom zijn ze interessant?

Macro influencers zoals Kevin De Bruyne met miljoenen volgers, hebben geen tijd of ruimte om te connecteren met elke volger waardoor er afstand gecreëerd wordt. Bij micro-influencers ligt de afstand tussen de influencer & de ‘influencee’ veel kleiner. Dit zorgt ervoor dat jouw boodschap door minder mensen gezien wordt, maar wel veel dieper indringt in jouw doelgroep.

case study: RSL JAZZ

Na een teleurstellende editie in 2020 met slechts de helft van de ticketjes verkocht, lag het festival even stil door onze reeds gekende aartsvijand: ‘germs’. Om RSL Jazz weer naar haar gloriejaren te brengen, moesten we met iets speciaals uit de hoek komen.

Zo kwamen we met onze Pilli’s op het idee: RSL Legends.

Aanpak RSL JAZZ

Onze Social Media videocampagne RSL Legends bracht alle relevante Roeselaarse cultuurfiguren – die relatie hadden tot RSL Jazz – in beeld met hun wildste verhalen over de voorbije edities. Denk aan legendes zoals Parsidance-oprichter Tim De Bree, cult-icoon Steve de Barbier, JazzDee (legendarische jazz DJ) en zoveel meer, die hun bijdrage brachten aan onze campagne.Deze interview-video’s werden dan later gepost als collaboratiepost, waardoor we per video gemiddeld 6k organische (überrelevante) views kregen. Relatief lage getallen, maar enorme impact omdat:

1. De micro influencers waren zelden (of nooit) op deze manier in beeld gebracht, waardoor hun “fans” en kenissen hun video’s voor gemiddeld 64% (!) uitkeken.

2. RSL Jazz werd gepromoot, maar niet vanuit een “Sponsored”. Ze werden gepromoot door bekende Roeselaarse gezichten, die in hun vertrouwde omgeving terugblikten op de toffe momenten die ze ervaarden

3. De RSL Legends confirmeerden dat ze degelijk op RSL Jazz gingen zijn, en roepten hun mensen op om mee te komen

Fast forward, RSL Jazz was op 25 Mei volledig uitverkocht, terwijl er bij de vorige editie slechts 38% van de tickets de deur uitgingen. 

hoe toe te passen op jouw bedrijf?

Hoe je de micro-influencers omzet in macro-impact is een moeilijk vraagstuk waar er geen ‘all-fitting’ antwoord op past. Het vergt creativiteit & kennis van het Social Media landschap en marketing in het algemeen. Benieuwd op welke wilde ideëen onze Pilli’s voor jouw bedrijf kunnen komen? Geef ons een seintje hieronder:

let's huddle 🤝

pick your intrest

artikels, tips & tricks

quotes